11 juni 2013

Plåtburkar så långt ögat ser

Har inte varit inne och läst bloggar på länge, eftersom jag haft så mycket annat att tänka på, men igår var jag inne och läste S:t Olofs blogg och förstod att bloggen 50tals jakten hade skapat en utmaning till alla retrobloggare: att visa sina plåtburkar.
Då tänkte jag "det här måste jag ju vara med på!" För av det jag samlar på är nog plåtburkssamlingen allra störst och nu har jag ändå hållit på och samlat i rätt så många år. Många är köpta på loppis, en del ärvda och en hel del har jag även fått i present. Jag hade ju ändå tänkt att jag skulle göra blogginlägg om mina plåtburkar, nu fick jag ändan ur vagnen! Tidigare har jag endast bloggat om min samling av små kryddburkar, det inlägget hittar ni här.

De flesta plåtburkar har jag i köket ovanpå köksskåpen.

Ursprungsland och ålder varierar bland mina burkar. De flesta är svenska eller finska.

Mest tycker jag om burkar som är riktigt gamla. Denna Quality Street är inte det, men jag förknippar den med jul på Island, så därför får den vara med i alla fall. 

Två svenska och två finska.

"Du køber bedst og billigst, hvor den lille Irmapiga bor."
Irma samlingen ligger mig nära om hjärtat eftersom Irma butiken i Danmark startades av en släkting.

En charmig plåtburk får sällskap av annat än plåtburkar på denna färgkoordninerade plats.

"Ärter" och "Havregryn" har jag köpt i Åbo.

Favoriten och kanske den som är högst prissatt i min samling: orangea lakritsburken från Hangö. Det är samma burk med olika sidor framåt. Den ena är dock inte direkt politiskt korrekt längre....

Några av de plåtburkar man ofta ser på loppis här i Finland är Pauligs röda burk och de två vita med respektive röd och blå dekor. 

På den röda finns "Paulig flickan" med på en sida.

En trio som står på köksbänken.

Även på hyllan ovanför dörren till teverumme får plåtburkarna vara med. "Vm-kakan" är förmodligen en av de nyare jag har, men den är ju bara för skojig alltså. Den har jag fått i present av ett par kompisar då de var till Sverige på loppisrunda för några år sedan.

Här är ett gäng plåtburkar som antingen stod och gömde sig bakom de uppe på skåpen eller inuti skåpen. Muminburken tror jag inte är särskilt gammal, men kanske ovanlig, jag har i alla fall inte sett fler. Sellotape såg jag att "Fammo" också hade bloggat om och burken som står ovanpå är från IRA som jag såg att många andra bloggare hade burkar ifrån också. 

Fler burkar som gömde sig. "Palmer House" har fortfarande kaffet kvar inuti!

När man har så många burkar som jag så får man ta vara på all plats. Därför har en hel drös hamnat i fönstret bakom köksbänken/skåpen, så de syns inte inifrån, bara utifrån. Där finns en annan röd Paulig burk med en flicka på.

Där står också mina randiga Aarikka burkar.

Den med rosor såg jag fladdra förbi på någon blogg också.
Som ni ser är det hög tid att skrapa och måla om fönstren, något som vi tänkt göra i sommar faktiskt.

Här ligger  bland annat en liten Aarikka burk (den svarta med vita blommor) och en kattburk som är jätteny och en som är väldigt 80tals (den längst till höger)

När jag fotograferat allt i köket ( trodde jag) kom jag att tänka på tehyllan i ett av skåpen, och mycket riktigt , där fanns några till av olika ålder, i plastburken uppe till höger syns hur Irma-pigan ser ut nu förtiden.


Det är inte bara i köket jag har plåtburkar, dessa har jag vid arbetsrbordet, de flesta är fulla med pyssliga saker. Åt dessa har jag byggt en hylla i skolan som jag så småningom också ska visa upp.


Mina favoriter är dessa från aariikka som även syns på gruppbilden ovan, det funkar fint att ha pennor i dessa.

Den gula burken med handtag som syns på gruppbilden ser ut så  här inuti, det är en knäckebrödsburk man kan sätta upp på köksväggen, men någon plats åt den i köket hittade jag inte så jag bytte ut knäcket mot tejp.
En annan favorit, en Hangö kex burk. Gillar verkligen spetsmönstret.

Det blev en riktig bildkavalkad och då är säkert en hel den glömda och gömda!

8 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk samling av plåtburkar! Det är så många som är riktigt fina. IRA ligger mig varmt om hjärtat och lakritsburkarna skulle jag inte ha något emot att lägga vantarna på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är nästan lite för många :)

      Radera
  2. Utan tvekan den häftigaste burksamlingen - att du får plats! Min favorit är den som inte är "politiskt korrekt". Jättefin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :D ja, vi var tvugna att flytta från lägenhet till hus för att få plats med mina samlingar! ;)

      Radera
  3. Oj vilken diger samling! Antagligen den största som visats i utmaningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag trodde det själv också. Därför tänkte jag att jag måste ju vara med :D

      Radera
  4. Oj, oj så många burkar! Många riktigt fina :)

    SvaraRadera
  5. Kul att se plåtburkar man normalt inte ser :-)
    Jag gillar särskilt snask-burken, den var kul.

    SvaraRadera