25 februari 2013

Bygga Bygga!

Första perioden i skolan denna termin hade vi byggarbeten inhomhus. Och detta var vad vi byggde, små rum i den stora nya hallen. Vi har fått en helt ny skola att vara i.Vilket innebar att allt var väldigt nytt, lite förvirrande och ihop blandat då vi började på. Men en del hann vi i alla fall lära oss under perioden. Vi började med att lägga golvet-träskivorna som de småhusen står på och byggde därifrån upp små rum parvis, 7st blev det. Dessa rum är avsedda för att öva sig på att tapetsera, måla osv i . 





På gott och ont har det inte blivit speciellt mycket loppisfynd. Idag besöke jag en tillfällig loppis som ordnas här i hemtrakten men kom därifrån endast med en hop finska inredningstidningar och en liten grej jag ska ge bort. I finska inredningstidningar tittar jag mest på bilderna, men har man tur fastnar ett eller annat ord också! Faktum är att jag (som vuxit upp i Sverige och således inte lärt mig någon finska i skolan) har lärt mig mycket av min finska från loppisar, både genom att läsa på prislappen och genom att med varierad framgång pruta med finsktalande försäljare :)

3 kommentarer:

  1. Jag tycker fortfarande att din skola verkar jätterolig! Får man fråga var den finns?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) I Vasa, jag studerar på Yrkesakademin YA! http://www.yrkesakademin.fi/

      Radera
  2. Ok, jag gissade nästan det =), men då du sa att ni har nya utrymmen började jag tänka på nya Novia i Jakobstad, där går min dotter

    SvaraRadera