15 augusti 2013

Glassamlaren

Min kära sambo Jonas samlar på finskt glas. Och nu efter mer än två år i lådor har samlingen äntligen fått komma upp i ljuset igen och mött sina nya vänner som inhandlats under de två åren vi bott här. Nu har vi nämligen kommit så långt på arbetsrummet eller glasmuséet som jag brukar kalla det så att vi kan sätta in dem i vitrinerna vi köpte i våras, vitrninera har stått i en guldsmedsaffär tidigare.

För att huvudtaget få in de där vitrinerna i rätt rum som ju ligger på andra våningen fick vi hyra en skylift och kalla in hjälp av vänner.
Sju stycken vitrinskåp bars in och placerades. Efter det har vi burit in hyllplan och dörrar och grävt fram alla lådor med glas vi kunnat hitta och nu är äntligen allt på plats. Allt som finns i skrivande stund alltså. Ryktet är att det snart kommer hem några fler köpta på auktion...

Här kommer en bildkavalkad av vitrinerna fyllda med glassamlarens stora samling finskt glas. Ja det mesta är finskt, men det finns några enstaka däribland som är svenska eller danska. Bilderna kunde ju ha varit bättre. Det är svårt att få bra bilder med så mycket som blänker. På de flesta syns jag också.














Det var vitrinerna och glassamlingen det, i ett framtida inlägg visar jag upp resten av rummet, där finns ännu mycket att göra, lister ska fixas och sättas upp, dörrarna ska målas och så ska det inredas ordentligt. Just nu finns förutom vitrinerna endast ett bord och en dator i rummet samt en massa kartonger och skräp.

1 kommentar:

  1. Wow! Vilken samling! Härligt med allt samlat. Min glassamling tillökade med en Revolveri-flaska =)

    SvaraRadera