28 juli 2012

Tåg eller flyg

Satte mig ner idag för att boka tågresa från Vasa till Helsingfors. Jag tänkte nämligen åka till Helsingfors på måndag, spendera en natt där och sen åker jag vidare till Gotland.

Jag tänkte mig att jag skulle ta tåget, det borde vara billigast och dessutom bekvämare än buss.
Jag ville inte åka för tidigt, men inte heller försent så jag skulle hinna göra nåt med min syster+sambo i Helsingfors. Tåget skulle ta 4,5h och vara framme 17 tiden och kosta 56€. Tänkte att jag kan ju kolla bussen också, ifall det är billigare och ifall man skulle kunna komma fram lite tidigare. Bussen var kanske 8€ billigare, men det skulle ta 7h! Så det uteslöt jag.

Så började jag fundera på flyget. Hade för längesen kollat in blue1(SAS), men de flög inte ens Vasa-Helsingfors de här dagarna. Finnair brydde jag mig inte om att kolla, det är alltid dyrt. Men jag tänkte nu att jag kan väl kolla då. Hittade att tur och retur bara skulle kosta 165€, returresan var den billigare på 45€. Jättebilligt för returen tänkte jag! Tänkte att jag kan ju ta tåg till helsingfors på måndag och sen flyget hem. Men tji fick jag. När jag skulle boka endast returen, alltså en enkelresa kostade det 350€! Det är lite skillnad på det och 45. Förstår inte riktigt hur det kan fungera på detta vis. Väldigt märkligt, som om de så gärna vill att man ska flyga två vägar istället för en så de sänker priset med 300€ på en resa.
Så i alla fall slutade det med att jag bokade tur och retur med flyg. Det blev ju lite dyrare än vad det skulle ha blivit med tåg, men betydligt smidigare och mindre restid. Speciellt när jag ska hem, kommer jag starta 9.00 från Visby och vara i Vasa 14.05, det vill säga hemma halv tre. Det är nog det absolut snabbaste det går att göra den resan på.

Det känns dock fel att det ska vara ungefär lika billigt att flyga som att åka med tåg. (hade jag åkt söndag istället hade tur& retur kostat 98€, billigare än tåget). Borde man inte uppmuntra till miljövänligare alternativ som tåg? Det gör man inte riktigt med dessa tidtabeller och priser.
Tyvärr? men flyget vann denna gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar